خالدنیوز خالدآباد

رسانه ی جامع شهر خالدآباد

خالدنیوز خالدآباد

رسانه ی جامع شهر خالدآباد

خالدنیوز خالدآباد

شهر زیارتی تاریخی خالدآباد یکی از شهرهای زیبا و کویری بخش امام زاده از توابع شهرستان نطنز می باشد . شهر خالدآباد در جوار شهر بادرود و در 25 کیلومتری شمال نطنز و 55 کیلومتری شرق کاشان واقع شده است . این شهر کوچک , کویری و زیبا اولین شهر در ایران است که گواهینامه ی زیست محیطی یورو 14001 را به خود اختصاص داده است . این شهر هنرپرور که به شهر صدا نیز شهره است هنرمندان بزرگی در عرصه ی موسیقی به ایران و جهان معرفی کرده است . استاد ایرج و استاد مهدی خالدی از مفاخر هنر موسیقی خالدآبادی هستند . وجود بارگاه ملکوتی امام زاده آقا علی عباس در این شهر بر معنویت آن افزوده است . چهل دختران حامی امام زاده خالدآبادی بوده اند و در روایات معتبر نقل شده است که پس از شهادت این بزرگوار در منطقه ی گود ریگ خالدآباد به دستور مامون عباسی , شیرزنان خالدآباد کمرهمت بسته اند تا همچون زنان بنی اسد که افتخار تدفین ابدان مطهر شهدای کربلا را در کارنامه ی خود دارند افتخار تدفین پیکر مطهر امام زاده آقا علی عباس را به کمک مردان رشیدشان در کارنامه ی خود برای همیشه ی تاریخ ثبت و ضبط نمایند . متولیان آقاعلی عباس طایفه ی بزرگی از مردم خالدآباد را تشکیل می دهد که از دو طایفه ی سعیدی و عابدی متشکل است و این خاندان بیش از هزار سال تولیت آستان را بر عهده داشته اند و هم اکنون در این شهر ساکن می باشند . زبان مردم خالدآباد تات نام دارد که قدیمی ترین زبان اصیل ایرانی است . خالدآباد بیش از هشتاد اثر تاریخی دارد که تنها 6 اثر به ثبت میراث فرهنگی رسیده است . تپه های باستانی مسی و ابوذر قدمتی 6 هزار ساله دارند .

طبقه بندی موضوعی خالدنیوز
بایگانی
آخرین نظرات

افزایش ۵ برابری کشت پسته در بخش امام زاده

سه شنبه, ۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۵۵ ق.ظ

نطنز- مدیرجهاد کشاورزی نطنز گفت: در راستای طرح تعادل بخشی و حفظ آب‌های زی زمینی منطقه، کشت پسته در سطح مزارع بخش امام زاده به میزان پنج برابر افزایش داشته است.

عبدالرضا مهدی بادی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان نطنز، به اقدامات شاخص جهاد کشاورزی شهرستان طی چهار سال گذشته  اشاره کرد و گفت: پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون با بازپرداخت پنج تا هفت ساله جهت خرید انواع تراکتور و ادوات کشاورزی به مبلغ بیش از ۱۵ میلیارد ریال از محل خط اعتباری مکانیزاسیون، در صورت وجود تقاضا قابل پرداخت است.

.

 

وی اظهار کرد: آبیاری در سطح بیش از ۱۳۰۰ هکتار در سال گذشته به صورت نوین (تحت فشار و کم فشار) انجام گرفته که در این راستا بیش از ۷۰ میلیارد ریال اعتبار بلاعوض دولتی پرداخت شده و در سال جاری نیز در سطح ۵۰۰ هکتار در حال اجرا است.

 

مدیر جهاد کشاورزی نطنز افزود: علی‌رغم کنترل برداشت آب‌های زیرزمینی شهرستان که به طور میانگین برداشت آب از چاه‌های عمیق کشاورزی به دلیل نصب کنتورهای هوشمند، بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته است، اما انجام سرمایه گذاری سنگین دولت در بخش آب و خاک خوشبختانه در روند تولید محصولات کشاورزی خللی وارد نشده است.

 

وی تصریح کرد: با همکاری  دستگاه‌های اجرایی به ویژه اداره منابع آب شهرستان تمامی چاه‌های کشاورزی منطقه امام زاده مجهز به کنتورهای هوشمند آب و برق شده است.

مهدی بادی گفت: در سال جاری نیز طرح تعادل بخشی آب‌های زیر زمینی اجرایی شده، هر چند مدیریت جهاد کشاورزی در جهت رعایت عدالت در برداشت آب از چاه‌ها نقطه نظرات خود را دارد که به صورت مکتوب به دستگاه‌های مربوطه ارسال کرده است، اجرای این طرح گامی مهم و مثبت در جهت حفظ منابع آب‌های زیرزمینی خواهد بود. (دشت بادرود، خالدآباد به عنوان دشت نمونه کشور در مدیریت برداشت آب زیر زمینی شناخته شد)

مدیر جهاد کشاورزی نطنز گفت: صدور انواع مجوز فعالیت در بخش مشاغل خانگی، بهسازی و نوسازی اماکن دامی روستایی، صدور پروانه بهره برداری، حمایت از توسعه کشت گیاهان دارویی و محصولاتی که به آب کمتری نیاز دارند، افزایش سطح زیر کشت زعفران به بیش از ۲۳۰ هکتار (کسب رتبه نخست استان)، افزایش سطح زیر کشت محصول پسته از ۲۰۰ هکتار به یک هزار هکتار از دیگر اقدامات عمده جهاد کشاورزی شهرستان در این بازه زمانی بوده است.

مهدی بادی همچنین با اشاره به کشت گل محمدی و فعالیت کارگاه‌های عرقیجات افزود: سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان حدود ۹۰ هکتار است که با توجه به نیاز آبی کم این گیاه، سرعت افزایش کشت آن در کنار کشت سایر گیاهان دارویی مانند گل محمدی، نعنای فلفلی، زیره، شاتره و از این نوع گیاهان موجب احداث هفت کارگاه سنتی تولید عرقیجات شده و در کنار این کارگاه‌های سنتی، در حوزه صنایع تبدیلی مجوز فعالیت یک واحد نیمه صنعتی و نیز یک واحد صنعتی بسته بندی محصولات کشاورزی صادر شده که فعالیت خود را در سال جاری آغاز کرده‌اند.

به گزارش ایمنا، از مجموع ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت شهرستان نطنز، هفت هزار و ۵۰۰ هکتار به زراعت و مابقی به باغ‌ها اختصاص دارد

  • خالدنیوز خالدآباد

اخبار بخش امامزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی