خالدنیوز خالدآباد

رسانه ی جامع شهر خالدآباد

خالدنیوز خالدآباد

رسانه ی جامع شهر خالدآباد

خالدنیوز خالدآباد

شهر زیارتی تاریخی خالدآباد یکی از شهرهای زیبا و کویری بخش امام زاده از توابع شهرستان نطنز می باشد . شهر خالدآباد در جوار شهر بادرود و در 25 کیلومتری شمال نطنز و 55 کیلومتری شرق کاشان واقع شده است . این شهر کوچک , کویری و زیبا اولین شهر در ایران است که گواهینامه ی زیست محیطی یورو 14001 را به خود اختصاص داده است . این شهر هنرپرور که به شهر صدا نیز شهره است هنرمندان بزرگی در عرصه ی موسیقی به ایران و جهان معرفی کرده است . استاد ایرج و استاد مهدی خالدی از مفاخر هنر موسیقی خالدآبادی هستند . وجود بارگاه ملکوتی امام زاده آقا علی عباس در این شهر بر معنویت آن افزوده است . چهل دختران حامی امام زاده خالدآبادی بوده اند و در روایات معتبر نقل شده است که پس از شهادت این بزرگوار در منطقه ی گود ریگ خالدآباد به دستور مامون عباسی , شیرزنان خالدآباد کمرهمت بسته اند تا همچون زنان بنی اسد که افتخار تدفین ابدان مطهر شهدای کربلا را در کارنامه ی خود دارند افتخار تدفین پیکر مطهر امام زاده آقا علی عباس را به کمک مردان رشیدشان در کارنامه ی خود برای همیشه ی تاریخ ثبت و ضبط نمایند . متولیان آقاعلی عباس طایفه ی بزرگی از مردم خالدآباد را تشکیل می دهد که از دو طایفه ی سعیدی و عابدی متشکل است و این خاندان بیش از هزار سال تولیت آستان را بر عهده داشته اند و هم اکنون در این شهر ساکن می باشند . زبان مردم خالدآباد تات نام دارد که قدیمی ترین زبان اصیل ایرانی است . خالدآباد بیش از هشتاد اثر تاریخی دارد که تنها 6 اثر به ثبت میراث فرهنگی رسیده است . تپه های باستانی مسی و ابوذر قدمتی 6 هزار ساله دارند .

طبقه بندی موضوعی خالدنیوز
بایگانی
آخرین نظرات

سعیدی خالدی ، برنامه ی اصلاح الگوی کشت تدوین شود

يكشنبه, ۱۲ فروردين ۱۳۹۷، ۰۸:۵۵ ق.ظ

یک عضو سابق شورای شهر“خالدآباد“  با اشاره به شرایط بحران آب، تاکید کرد: باید برنامه جامع اصلاح الگوی کشت برای خالدآباد تدوین شود و تمام کشاورزان را به اجرای آن توصیه کنند .


حسن سعیدی خالدی در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد:

این شهر و روستاهای همجوار آن در بخش امامزاده شهرستان نطنز قرار دارد و به دلیل شرایط خشکسالی، حفر زیاد چاه‌های عمیق و توسعه بی‌رویه کشاورزی در چند دهه گذشته در وضعیت بحرانی قرار گرفته است.

وی با اشاره به رواج کاشت گیاهان کم مصرف آب در مزارع این شهر، تاکید کرد: کشت گیاهان دارویی تا حدودی رایج شده ولی معتقدم که برای رفع بحران آب باید برنامه جامع اصلاح الگوی کشت برای خالدآباد تدوین شود و تمام کشاورزان را برای اجرای آن توصیه کنند.

این فعال فرهنگی و مدنی یادآوری‌کرد: متاسفانه کشت غلات مانند گندم، ذرت و جو و همچنین صیفی‌جات با روش آبیاری غرقابی سال‌هاست که در این منطقه تداوم یافته که این امر را علت اصلی برداشت بی رویه از آبخوان‌های منطقه می‌دانم، بنابراین با اصلاح الگوی کشت و نوسازی تجهیزات آبیاری می‌توانیم آب را بسیار کاهش داده و مصرف آن را مدیریت کنیم.

سعیدی خالدی با بیان اینکه “دشت خالد‌آباد” از دشت‌های ممنوعه استان اصفهان است، تصریح کرد: خوشبختانه نصب کنتورهای هوشمند بر چاه‌های عمیق و کاهش ساعات برداشت آب موجب بهبود و افزایش نسبی آب چاه‌های عمیق شده است.

بی‌عدالتی به خرده مالکان نشود!

وی با اشاره به عمق 180 تا 220 متری چاه‌های عمیق در این منطقه، اضافه‌کرد: طرح کنترل برداشت از طرف دیگر به زیان کشاورزان خرده مالک شده است، زیرا تعداد زیادی از آنان از یک چاه شریک هستند بنابراین وقتی ساعت برداشت روزانه از چاه کاهش یابد نمی‌توانند آب کافی به مزرعه خود برسانند.

نایب رئیس سابق شورای شهر خالد‌آباد، ادامه‌داد: افراد بزرگ مالک در این طرح زیان نمی‌کنند زیرا یک تا سه نفر مالک چاه عمیق هستند و کاسته شدن از ساعت برداشت تغییر چندانی در کاهش برداشت آنان از آبخوان‌ها ندارد و باید مسئولان شهرستان به این مشکلات توجه نمایند تا بی‌عدالتی ایجاد نشود.

افزایش بی‌رویه چاه‌های عمیق و سطح کشت

سعیدی خالدی یادآوری‌کرد: در قبل از انقلاب تعداد پنج چاه نیمه عمیق در مزارع : “فرح آباد”، “رئیسی”، “کریم آباد”، “حاجی‌آباد” و “محمد‌آباد” وجود داشت، اما پس از انقلاب این تعداد چاه عمیق شد و حتی 12 حلقه چاه عمیق دیگر نیز به آن افزودند.

وی با بیان اینکه در مجموع تعداد 17 حلقه چاه با عمق بین 180 تا 220 متر در مزارع خالدآباد وجود دارد، اضافه‌کرد: در سال‌های قبل از انقلاب سطح کشت مزارع این منطقه حدود 167 هکتار بود که بعد از انقلاب نزدیک به 600 هکتار به به آن اضافه شده است،بنابراین و با توجه به عوامل یاد شده دلیل شرایط بحران آب در این منطقه را می توان درک نمود.

کدخبرنگار:711

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی