خالدنیوز خالدآباد

رسانه ی جامع شهر خالدآباد

خالدنیوز خالدآباد

رسانه ی جامع شهر خالدآباد

خالدنیوز خالدآباد

شهر زیارتی تاریخی خالدآباد یکی از شهرهای زیبا و کویری بخش امام زاده از توابع شهرستان نطنز می باشد . شهر خالدآباد در جوار شهر بادرود و در 25 کیلومتری شمال نطنز و 55 کیلومتری شرق کاشان واقع شده است . این شهر کوچک , کویری و زیبا اولین شهر در ایران است که گواهینامه ی زیست محیطی یورو 14001 را به خود اختصاص داده است . این شهر هنرپرور که به شهر صدا نیز شهره است هنرمندان بزرگی در عرصه ی موسیقی به ایران و جهان معرفی کرده است . استاد ایرج و استاد مهدی خالدی از مفاخر هنر موسیقی خالدآبادی هستند . وجود بارگاه ملکوتی امام زاده آقا علی عباس در این شهر بر معنویت آن افزوده است . چهل دختران حامی امام زاده خالدآبادی بوده اند و در روایات معتبر نقل شده است که پس از شهادت این بزرگوار در منطقه ی گود ریگ خالدآباد به دستور مامون عباسی , شیرزنان خالدآباد کمرهمت بسته اند تا همچون زنان بنی اسد که افتخار تدفین ابدان مطهر شهدای کربلا را در کارنامه ی خود دارند افتخار تدفین پیکر مطهر امام زاده آقا علی عباس را به کمک مردان رشیدشان در کارنامه ی خود برای همیشه ی تاریخ ثبت و ضبط نمایند . متولیان آقاعلی عباس طایفه ی بزرگی از مردم خالدآباد را تشکیل می دهد که از دو طایفه ی سعیدی و عابدی متشکل است و این خاندان بیش از هزار سال تولیت آستان را بر عهده داشته اند و هم اکنون در این شهر ساکن می باشند . زبان مردم خالدآباد تات نام دارد که قدیمی ترین زبان اصیل ایرانی است . خالدآباد بیش از هشتاد اثر تاریخی دارد که تنها 6 اثر به ثبت میراث فرهنگی رسیده است . تپه های باستانی مسی و ابوذر قدمتی 6 هزار ساله دارند .

طبقه بندی موضوعی خالدنیوز
بایگانی
آخرین نظرات

به رسم هر ساله در فاصله چند روز مانده به ماه محرم، آئین سیاه پوشان و چادرپوشان حسینیه‌ها و تکایای شهرستان نطنز برگزار شد. به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نطنز ، همه ساله و در آخرین جمعه پیش از ماه محرم‌الحرام، آئین کهن و سنتی سیاه پوشان و چادرپوشان در حسینیه‌ها و تکایای شهرستان نطنز برگزار می‌شود.
در این مراسم که با
نوحه سرایی و عزاداری نیز همراه است، جوانان به همراه پیر غلامان حسینی، با آماده کردن پوش‌ها و پرچم‌های عزا که سال قبل جمع‌آوری کرده بودند، حسینیه‌ها و تکایا را سیاه پوش کرده و آماده برگزاری مراسم عزاداری می‌کنند.

آئین‌ها و رسوم کهنی مانند نخل گردانی، تعزیه‌خوانی، علم‌گردانی، پخت نان عباسعلی، جغجغه زنی و غیره در شهرستان نطنز در ایام محرم‌الحرام وجود دارد، اما در آخرین جمعه پیش از ماه محرم‌الحرام، ٥ حسینیه‌ای که دارای چادر هستند، مراسم چادرپوشان را برگزار می‌کنند.

حسینیه‌های افوشته، مرکز شهر، سرشک و ارشاد علیا در نطنز و حسینیه مرکز شهر بادرود، ٥ حسینیه شهرستان نطنز هستند که همچنان آئین چادر پوشان دارند که در حسینیه ارشاد علیا و سرشک نطنز به همان شیوه سنتی چادر برافراشته می‌شود.

در همین زمینه علی مشربی بادی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نطنز  اظهار کرد: همه ساله پیش از آغاز ماه محرم، جوانان هیئتی شهرستان نطنز اماکن عزاداری را برای برپایی مراسم آماده می‌کنند.

وی افزود: در این میان مراسم تعزیه‌خوانی در حسینیه‌های شهرستان نطنز با حضور تعزیه‌خوانان برجسته کشوری برگزار می‌شود که امسال نیز به مانند سال قبل ٢٣ گروه تعزیه‌خوانی در سطح شهرستان نطنز به اجرای مراسم می پردازند.

رئیس اداره ارشاد نطنز گفت: در دهه اول محرم‌الحرام معمولا ٣ یا ٤ تعزیه اول را غریب خوانی می‌گویند که در نطنز اجرا می‌شود و در این ٣ یا ٤ تعزیه اول، تعزیه شهادت امام رضا(ع)، شهادت شاه‌چراغ، شهادت حضرت علی (ع)، شهادت حضرت فاطمه، شهادت حضرت حمزه و یا دیگر تعزیه‌ها برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: اما از روز چهارم و یا پنجم محرم‌الحرام با توجه به تصمیم هر حسینیه و یا تکیه، تعزیه شهادت حضرت مسلم بن عقیل، شهادت ٢ طفلان مسلم، شهادت حر بن یزید ریاحی، شهادت حضرت قاسم و شهادت حضرت علی اکبر برگزار می‌شود.

مشربی خاطرنشان کرد: در روز نهم و یا روز تاسوعا، تعزیه شهادت حضرت عباس و در روز دهم و یا عاشورا، تعزیه شهادت امام حسین(ع) برگزار می‌شود و به این ترتیب مراسم تعزیه‌خوانی در دهه اول محرم‌الحرام در شهرستان نطنز به پایان می رسد.

در دهه اول محرم‌الحرام در شهرستان نطنز علاوه بر مراسم تعزیه‌خوانی مراسم عزاداری نیز برگزار می‌شود که تا پاسی از شب ادامه دارد.

  • خالدنیوز خالدآباد

نطنز

نطنز نیوز

نطنزنا

نطنزنیوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی