خالدنیوز خالدآباد

رسانه ی جامع شهر خالدآباد

خالدنیوز خالدآباد

رسانه ی جامع شهر خالدآباد

خالدنیوز خالدآباد

شهر زیارتی تاریخی خالدآباد یکی از شهرهای زیبا و کویری بخش امام زاده از توابع شهرستان نطنز می باشد . شهر خالدآباد در جوار شهر بادرود و در 25 کیلومتری شمال نطنز و 55 کیلومتری شرق کاشان واقع شده است . این شهر کوچک , کویری و زیبا اولین شهر در ایران است که گواهینامه ی زیست محیطی یورو 14001 را به خود اختصاص داده است . این شهر هنرپرور که به شهر صدا نیز شهره است هنرمندان بزرگی در عرصه ی موسیقی به ایران و جهان معرفی کرده است . استاد ایرج و استاد مهدی خالدی از مفاخر هنر موسیقی خالدآبادی هستند . وجود بارگاه ملکوتی امام زاده آقا علی عباس در این شهر بر معنویت آن افزوده است . چهل دختران حامی امام زاده خالدآبادی بوده اند و در روایات معتبر نقل شده است که پس از شهادت این بزرگوار در منطقه ی گود ریگ خالدآباد به دستور مامون عباسی , شیرزنان خالدآباد کمرهمت بسته اند تا همچون زنان بنی اسد که افتخار تدفین ابدان مطهر شهدای کربلا را در کارنامه ی خود دارند افتخار تدفین پیکر مطهر امام زاده آقا علی عباس را به کمک مردان رشیدشان در کارنامه ی خود برای همیشه ی تاریخ ثبت و ضبط نمایند . متولیان آقاعلی عباس طایفه ی بزرگی از مردم خالدآباد را تشکیل می دهد که از دو طایفه ی سعیدی و عابدی متشکل است و این خاندان بیش از هزار سال تولیت آستان را بر عهده داشته اند و هم اکنون در این شهر ساکن می باشند . زبان مردم خالدآباد تات نام دارد که قدیمی ترین زبان اصیل ایرانی است . خالدآباد بیش از هشتاد اثر تاریخی دارد که تنها 6 اثر به ثبت میراث فرهنگی رسیده است . تپه های باستانی مسی و ابوذر قدمتی 6 هزار ساله دارند .

طبقه بندی موضوعی خالدنیوز
بایگانی
آخرین نظرات


سید عباس حسینی خالدی درگفتگو با کسب فردا- اظهار‌کرد: این شهر با جمعیت نزدیک به (3500) نفر مرکز دهستانی به همین نام است که “ده آباد”،” فمی” و”متین آباد” روستاهای تابع آن محسوب می‌شود، همچنین این شهر جزء بخش امامزاده آقاعلی عباس(ع) از توابع شهرستان نطنز است و در حاشیه کویر مرکزی ایران قرار دارد.

وی از تدوین طرح “سند توسعه گردشگری خالدآباد” با مشاوره یکی از شرکت‌های خصوصی و اداره میراث فرهنگی خبر‌داد و تاکید‌کرد: ذخایر آب این منطقه به دلیل توسعه بی رویه سطح کشت، افزایش تعداد زیاد چاه های عمیق که (اکثرآن‌ها توسط افراد غیر بومی حفر شده) در شرایط بحرانی قرارگرفته ودیگر نمی‌توان روی زراعت حساب‌کرد.

این عضو شورای شهر خالدآباد، تصریح‌کرد: در چند دهه اخیرتعداد انگشت شمار چاه سطحی در مزارع وجود داشت اما در حال حاضر این عدد به حدود (137) حلقه رسیده و به دنبال آن کشاورزی در حال از رونق افتادن است، همچنین جز چند کارگاه تولیدی کوچک کارخانه‌ایی هم وجود ندارد.

حسنی خالدی اعلام‌کرد: اگر صنعت جهانگردی را تقویت نکنیم شاهد افزایش بیکاری،‌ مهاجرت گسترده و در نهایت خالی از سکنه شدن این شهر و بخش در کنار رمل‌های کویر خوایم بود.

وی یادآوری‌کرد: منکر زحمات مدیران شهرستان نطنز برای رفع مشکلات نیستیم اما توقع داریم در شرایط سخت فعلی مدیران استانی نیز توجه بیشتری برای رفع موانع رونق توریسم داشته باشند، البته ادارات میراث فرهنگی در استان و شهرستان در حال حاضر توجه خوبی به  این امر نشان داده‌اند.

شش هزار سال تمدن در خالد‌آباد

این مسئول درباره موقعیت شهر، گفت: خالد‌آباد در زمستان سال 1383 از روستا و مرکز دهستان به یک شهر ارتقا یافت و از نظر جغرافی در شمال شهرستان نطنز، از مغرب به کاشان و از شرق به اردستان محدود می‌شود همچنین با شهر بادرود در بخش امازاده آقا علی عباس همجوار است.

حسینی خالدی، گفت: خالد‌آباد در مسیر جاده ترانزیتی اصفهان – تهران، جاده تهران – جنوب و نیز راه آهن سراسری کشور قرار دارد که این موراد امتیاز خوبی برای توسعه و جذب جهانگرد برای آن محسوب می‌شود.

وی محیط کویری اطراف مزارع شهر را از بهترین جاذبه‌های آن عنوان‌کرد، و گفت: حدود 60 اثر تاریخی از دوران‌های قبل و بعد از اسلام در خالدآباد وجود دارد، همچنین بسیاری از بناهای این شهر هنوز خشتی است و بیشتر تاریخ ساخت آن به اوایل قاجار می‌رسد.

مسئول کمیسیون عمران، ابنیه تاریخی وگردشگری خالدآباد، تاکید‌کرد: طبق بررسی‌های انجام شده قدمت تمدن در این منطقه به حدود شش هزار سال قبل می‌رسد که دو محوطه باستانی ” ابوذر” و “پُشته مسی” سندی بر این سخن است، البته این دو نقطه نیز در آینده باید مورد کاوش قرار‌گیرد.

حسینی خالدی، افزود: حمام خزینه‌‌‌‌‌ای، کاروانسرا، خانه ” آقا گل”، مساجد “توده”، “ورگرموئه” و “بیرین” ، بارانداز شهر، آب انبار و ….از آثار تاریخی مهم خالدآباد است که ثبت و مرمت آنها را به طور جدی در دستور کار قرار داده‌ایم.

قنات عسکریه فرصت گردشگری است

وی با بیان اینکه منشاء آب قنات‌های این شهر از کوهای کرکس است، تصریح‌‌کرد: طبق یک نقل قول بیش از یک هزار و 200 سال قبل به سفارش یکی از نزدیکان امام حسن عسکری (ع)در این منطقه قناتی به طول بیش از چندین کیلومتر حفر می‌شود که به “قنات عسگریه” شهرت یافته است اما به تدریج متروک شده است.

این عضو شورای شهر، ادامه داد: با گذشت زمان مردم دو رشته قنات “جنات‌آباد” و “خالدآباد”را با مسیری 12 کیلوتری حفر می‌کنند که از آثار دستکن مهم و نادر کشور به حساب می‌آید.

حسنی خالدی، ادامه‌داد: خشکسالی و برداشت از چاه‌های عمیق، آب این قنات‌ها را کاهش داده‌ البته در آینده قصد لایروبی آنرا داریم هر چند که در ماه‌های اخیر خشک شده است، زیرا می خواهیم از این سازه کهن برای جذب توریست استفاده کنیم.

کمبود مکان اقامتی داریم

وی اظهار‌کرد: خوشبختانه بخش زیادی از خانه‌های خشتی در این شهر حفظ شده که مزیتی برای ایجاد صنعت بومگردی تلقی می‌شود و دراین زمینه نیز برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تلاش می‌کنیم زیرا چاره‌ای جز توسعه مکان‌های اقامتی نداریم.

یادآوری‌کرد: البته کمپ کویری گردشگری روستای متین‌آباد با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در که حوالی این شهر قرار دارد اقامتگاهی سنتی- مدرن و بر اساس چادر وسوئیت است.

نایب رییس شورای اسلامی شهرستان نطنز، ادامه داد: بیشتر مشتریان آن ‌را تقریبا توریست‌های خارجی تشکیل می‌دهند، اما این مکان جوابگوی همه نیاز توسعه جهانگردی داخلی و خارجی در تمام دهستان خالدآباد نیست.

مرمت منزل پدری ایرج خواجه امیری

حسینی خالدی با یادآوری اینکه این شهر زادگاه – ایرج خواجه امیری – خواننده معروف است، اظهار کرد: منزل خشتی پدری این هنرمند بزرگ هنوز سالم است و طبق سخنان عنوان شده قرار است آن مکان برای ایجاد خانه بومگردی و خانه موسیقی ایران با مشارکت “ایرج” ، شورای شهر و اداره میراث فرهنگی تملک و مرمت شود.

  • خالدنیوز خالدآباد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی