خالدنیوز خالدآباد

رسانه ی جامع شهر خالدآباد

خالدنیوز خالدآباد

رسانه ی جامع شهر خالدآباد

خالدنیوز خالدآباد

شهر زیارتی تاریخی خالدآباد یکی از شهرهای زیبا و کویری بخش امام زاده از توابع شهرستان نطنز می باشد . شهر خالدآباد در جوار شهر بادرود و در 25 کیلومتری شمال نطنز و 55 کیلومتری شرق کاشان واقع شده است . این شهر کوچک , کویری و زیبا اولین شهر در ایران است که گواهینامه ی زیست محیطی یورو 14001 را به خود اختصاص داده است . این شهر هنرپرور که به شهر صدا نیز شهره است هنرمندان بزرگی در عرصه ی موسیقی به ایران و جهان معرفی کرده است . استاد ایرج و استاد مهدی خالدی از مفاخر هنر موسیقی خالدآبادی هستند . وجود بارگاه ملکوتی امام زاده آقا علی عباس در این شهر بر معنویت آن افزوده است . چهل دختران حامی امام زاده خالدآبادی بوده اند و در روایات معتبر نقل شده است که پس از شهادت این بزرگوار در منطقه ی گود ریگ خالدآباد به دستور مامون عباسی , شیرزنان خالدآباد کمرهمت بسته اند تا همچون زنان بنی اسد که افتخار تدفین ابدان مطهر شهدای کربلا را در کارنامه ی خود دارند افتخار تدفین پیکر مطهر امام زاده آقا علی عباس را به کمک مردان رشیدشان در کارنامه ی خود برای همیشه ی تاریخ ثبت و ضبط نمایند . متولیان آقاعلی عباس طایفه ی بزرگی از مردم خالدآباد را تشکیل می دهد که از دو طایفه ی سعیدی و عابدی متشکل است و این خاندان بیش از هزار سال تولیت آستان را بر عهده داشته اند و هم اکنون در این شهر ساکن می باشند . زبان مردم خالدآباد تات نام دارد که قدیمی ترین زبان اصیل ایرانی است . خالدآباد بیش از هشتاد اثر تاریخی دارد که تنها 6 اثر به ثبت میراث فرهنگی رسیده است . تپه های باستانی مسی و ابوذر قدمتی 6 هزار ساله دارند .

طبقه بندی موضوعی خالدنیوز
بایگانی
آخرین نظرات

معدن سنگ طرق‌رود نطنز پلمپ شد

سه شنبه, ۵ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۳۰ ق.ظ
پلمپ معدن

نطنز- سرپرست اداره حفاظت محیط زیست نطنز گفت: معدن سعادت سنگ طرق‌رود نطنز به دلیل رعایت نکردن مقررات زیست محیطی و آلودگی محیط زیست پلمپ شد.

مهدی صادقی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان نطنز اظهار کرد: پلمپ این واحد با توجه به اخطارهای مکرر به علت آلایندگی شدید زیست محیطی، پس از تکمیل پرونده و با استناد به حکم قضایی توسط ماموران انتظامی طرقرود صورت گرفت.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست نطنز خاطرنشان کرد: در این معادن سنگ لاشه تولید می شد و میزان آلایندگی آنها بسیار فراتر از حد استاندارد بود و محیط زیست منطقه را در معرض تخریب قرار داده بود.

رضا مقیمی، رییس شورای شهر طرقرود نیز در این باره گفت: معدن سعادت سنگ شهر طرقرود پس از 12 سال از صدور حکم شورای عالی معادن مبنی بر برخورد با معادن غیر استاندارد و متخلف این منطقه با صدور دستور دادستان و تایید شعبه ۱۰۱ کیفری شهرستان، پلمپ شد.

وی با بیان اینکه معدن سعادت سنگ حدود ۱۰۰ هکتار مساحت دارد، افزود: بارگیری خارج از قانون و تردد تریلر در ساعات غیر مجاز، استخراج بیش از حد و ایجاد آلودگی محیط زیست از عوامل پلمپ معدن یاد شده است.

.

شهرستان نطنز که مملو از روستاهای خوش آب و هوا، طبیعت بکر و باغ‌های گسترده و حیوانات نادری از جمله یوزپلنگ، بز کوهی و پلنگ است به دلیل تجمع عظیمی از معادن در روستاهای مختلف این شهرستان و آسیب زدن به طبیعت آن باعث شد که مردم روستاهای کشه، طرقرود، کمجان و اوره این شهرستان دست به اعتراض بزنند.

براساس قانون معادن در محدوده هزار متری روستاها اجازه برداشت دارند و این در حالی است که معادن تا حریم ۲۰۰ متری روستاها نیز آمده‌ است.

مهر ماه سال گذشته جمعی از اهالی طرقرود و روستاهای کمجان و اوره نطنز نسبت به برداشت بی‌رویه از معادن و تخریب محیط‌زیست  و در اعتراض به اجرایی نشدن مصوبه شورای عالی معادن مقابل فرمانداری نطنز تجمع کرده و خواستار  رسیدگی به  این وضعیت نابسامان شده  بودند.

شهرستان نطنز دارای ۵۶ معدن در زمینه سنگ‌های تزیینی و مصالح ساختمانی و سنگ آهن، لاشه، باریت، خاک نسوز گرانیت و تراورتن است که با اشتغالی بالغ بر ۹۰۰ نفر از زمینه‌های اثرگذار در حوزه کسب و کار شهرستان به شمار می رود و عمده معادن سنگ تزیینی با ۴۶ واحد در بخش مرکزی قرار دارد، که شامل معادن سنگ تراورتن و گرانیت است که به ترتیب در منطقه طرقرود و روستاهای اوره و کمجان قرار دارند و تعدادی معدن فلزی(سنگ آهن) و لاشه و دو معدن شن و ماسه در بخش بادرود قرار دارند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی