خالدنیوز خالدآباد

رسانه ی جامع شهر خالدآباد

خالدنیوز خالدآباد

رسانه ی جامع شهر خالدآباد

خالدنیوز خالدآباد

شهر زیارتی تاریخی خالدآباد یکی از شهرهای زیبا و کویری بخش امام زاده از توابع شهرستان نطنز می باشد . شهر خالدآباد در جوار شهر بادرود و در 25 کیلومتری شمال نطنز و 55 کیلومتری شرق کاشان واقع شده است . این شهر کوچک , کویری و زیبا اولین شهر در ایران است که گواهینامه ی زیست محیطی یورو 14001 را به خود اختصاص داده است . این شهر هنرپرور که به شهر صدا نیز شهره است هنرمندان بزرگی در عرصه ی موسیقی به ایران و جهان معرفی کرده است . استاد ایرج و استاد مهدی خالدی از مفاخر هنر موسیقی خالدآبادی هستند . وجود بارگاه ملکوتی امام زاده آقا علی عباس در این شهر بر معنویت آن افزوده است . چهل دختران حامی امام زاده خالدآبادی بوده اند و در روایات معتبر نقل شده است که پس از شهادت این بزرگوار در منطقه ی گود ریگ خالدآباد به دستور مامون عباسی , شیرزنان خالدآباد کمرهمت بسته اند تا همچون زنان بنی اسد که افتخار تدفین ابدان مطهر شهدای کربلا را در کارنامه ی خود دارند افتخار تدفین پیکر مطهر امام زاده آقا علی عباس را به کمک مردان رشیدشان در کارنامه ی خود برای همیشه ی تاریخ ثبت و ضبط نمایند . متولیان آقاعلی عباس طایفه ی بزرگی از مردم خالدآباد را تشکیل می دهد که از دو طایفه ی سعیدی و عابدی متشکل است و این خاندان بیش از هزار سال تولیت آستان را بر عهده داشته اند و هم اکنون در این شهر ساکن می باشند . زبان مردم خالدآباد تات نام دارد که قدیمی ترین زبان اصیل ایرانی است . خالدآباد بیش از هشتاد اثر تاریخی دارد که تنها 6 اثر به ثبت میراث فرهنگی رسیده است . تپه های باستانی مسی و ابوذر قدمتی 6 هزار ساله دارند .

طبقه بندی موضوعی خالدنیوز
بایگانی
آخرین نظرات

سلسله یادداشت های دکتر مجید دادرس خالدی

چهارشنبه, ۱۳ فروردين ۱۳۹۹، ۰۴:۴۷ ق.ظ

✍️ مجیددادرس خالدی -حقوقدان 

امروز در میان هیاهوی نوشته های سال گذشته خودم به این متن برخوردم که نامش سمفونی آرامش بودو چون که فردا نمیتوانیم طبق سنت گذشته به دل طبیعت برویم ، نصمیم گرفتم دل و جانتان را به عمیق ترین و دل انگیزترین نقطه خلقت یعنی کویر ببرم امیدوارم از خواندنش لذت ببرید 

♦️در کوچه پس کوچه های کویر در میان بوته های خشک و تشنه بیابان پرسه زنان به مانند قطره ای هبوط کرده در کویر ، در نقطه ای دور دست که کویر با آسمان قرابتی دیرینه پیدا می کند، آنجا که صدای بال حشرات گوش هر جانداری را نوازش میکند، نور خیره کننده ای از آسمان به اعماق وجود کویر تابیدن گرفت گویی نور خورشید چشم هر بیننده ای را از نگاه به آسمان دور میکند و دل هر عاشقی را به خود مجذوب میکرد.
ناگهان صدایی در دل آسمان به غرش در آمد و پهنه وسیع و بیکران سکوت کویر به یکباره در هم شکست .
گویی خدا نیز از این همه سکوت وآرامش حوصله اش سر رفته باشد .قطره های باران غریبه ای بر دل کویر بودند که روح آرام کویر را به نوازش در می آورد.
خورشید و روز آتشین از آسمان کویر رخت بر میبندد وجای خود را به مهتاب و خنکای شبهای کویر میدهد .
نسیم خنک شبانگاهی چنان وجدی بر دل شن های روان کویر برانگیخت که قامت هرجانداری را به رقص در می آورد و سمفونی زندگی را بر تنه خشک و بی روح کویر به صدا در می آورد.
میشود در شب کویر کهکشان راه شیری و عظمت خلقت را لمس کرد .
آری در کویر  سمفونی آرامش هر لحظه نواختن میگیرد.

  • خالدنیوز خالدآباد

دکتر مجید دادرس خالدی

نظرات  (۱)

 

زبان:

زبان ( قهرودی ) رایج در این دهستان شامل: قهرود، جوینان، الزگ، کامو، جوشقان قالی، زنجانبر، جهق، و شهرستان نطنز در کوهپایه های کرکس در دهستان های برزرود شامل ابیانه و روستاهای اطراف، طرق رود و روستاهای اطراف، و منطقه نیمه کویری بادرود و روستاهای اطراف، در جنوب و شرق،خالد آباد، و دهستان های میمه و ونداده در شهرستان شاهین شهر، و قالهر و اطراف در شهرستان دلیجان، در جنوب غربی و غرب از قدیمی ترین زبان های ایرانی باستان، ایرانی میانه و اوستایی می باشد، بیش از نیمی از واژه ها و ادبیات آن با زبان بومی زردشتیان در استان یزد، و زبان محلی شهمیرزاد و سنگسر در استان سمنان مشترک است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی