خالدنیوز خالدآباد

رسانه ی جامع شهر خالدآباد

خالدنیوز خالدآباد

رسانه ی جامع شهر خالدآباد

خالدنیوز خالدآباد

شهر زیارتی تاریخی خالدآباد یکی از شهرهای زیبا و کویری بخش امام زاده از توابع شهرستان نطنز می باشد . شهر خالدآباد در جوار شهر بادرود و در 25 کیلومتری شمال نطنز و 55 کیلومتری شرق کاشان واقع شده است . این شهر کوچک , کویری و زیبا اولین شهر در ایران است که گواهینامه ی زیست محیطی یورو 14001 را به خود اختصاص داده است . این شهر هنرپرور که به شهر صدا نیز شهره است هنرمندان بزرگی در عرصه ی موسیقی به ایران و جهان معرفی کرده است . استاد ایرج و استاد مهدی خالدی از مفاخر هنر موسیقی خالدآبادی هستند . وجود بارگاه ملکوتی امام زاده آقا علی عباس در این شهر بر معنویت آن افزوده است . چهل دختران حامی امام زاده خالدآبادی بوده اند و در روایات معتبر نقل شده است که پس از شهادت این بزرگوار در منطقه ی گود ریگ خالدآباد به دستور مامون عباسی , شیرزنان خالدآباد کمرهمت بسته اند تا همچون زنان بنی اسد که افتخار تدفین ابدان مطهر شهدای کربلا را در کارنامه ی خود دارند افتخار تدفین پیکر مطهر امام زاده آقا علی عباس را به کمک مردان رشیدشان در کارنامه ی خود برای همیشه ی تاریخ ثبت و ضبط نمایند . متولیان آقاعلی عباس طایفه ی بزرگی از مردم خالدآباد را تشکیل می دهد که از دو طایفه ی سعیدی و عابدی متشکل است و این خاندان بیش از هزار سال تولیت آستان را بر عهده داشته اند و هم اکنون در این شهر ساکن می باشند . زبان مردم خالدآباد تات نام دارد که قدیمی ترین زبان اصیل ایرانی است . خالدآباد بیش از هشتاد اثر تاریخی دارد که تنها 6 اثر به ثبت میراث فرهنگی رسیده است . تپه های باستانی مسی و ابوذر قدمتی 6 هزار ساله دارند .

طبقه بندی موضوعی خالدنیوز
بایگانی
آخرین نظرات

نایب رییس شورای اسلامی شهرستان نطنز،گفت: الگوی کشت مزارعدهستان خالدآباد به سمت کاشت اقلام کم مصرف آب،  مانند زعفران و گیاهان دارویی در حال تغییر است بطوریکه این عمل در حدود 30 درصد زمین‌های کشاورزی انجام شده است.

مزارع خالدآباد و تمام روستاهای اطراف آن جزو دشت‌های ممنوعه استان اصفهان است، چرا که ذخایر آب در آن به وطور بی رویه برداشت و از حجم آن بسیار کاسته شده است.

وی با بیان اینکه قنات‌های کهن برخی روستاهای منطقه کاملا خشک و میزان آب تعداد دیگر کم شده است، افزود: گندم، جو، علوفه و … از محصولات زراعی است که قرن‌ها در این منطقه کاشت می‌شده است و نیاز آبی نسبتا بالایی دارد.

این مسئول با بیان اینکه انار نیز میوه تاریخی خالدآباد است، ادامه‌داد: الگوی کشت مزارع تمام دهستان خالدآباد درحال تغییر به سمت کاشت درختان پسته، زعفران، گل محمدی و گیاهان دارویی است، زیرا کشاورزان درک کرده‌اند این محصولات مصرف آب کمتری دارند.

حسینی‌خالدی،گفت: در حدود 30 درصد اراضی کشاورزی منطقه این تغییر الگوی کشت صورت گرفته است، اما با این حال از مدیران سازمان جهاد کشاورزی درخواست می‌کنیم برای اجرای این امر برنامه‌ای عملی و جدی را دنبال کنند تا وضعیت کشاورزی و منابع آبی بهتر شود.

خالدآباد، نخستین دشت ممنوعه استان اصفهان

وی اظهارکرد: از سال 94 تاکنون دشت خالدآباد جزو دشت‌های پایلوت ممنوعه استان از نظر برداشت آب تعیین شده است، بطوریکه مجریان دولتی این طرح اقدام به نصب کنتورهای هوشمند و سیستم شارژ کارت نمودند.

این عضو شورای شهر خالدآباد، اضافه‌کرد: در مهرماه امسال (1396) ضمن کنترل با کنتور قبلی با دستور العمل سازمان آب منطقه‌ای و نیز ستاد بحران استان اصفهان پروانه برداشت چاه‌های منطقه خالدآباد مجددا صادر و میزان آبدهی آن به نصف کاهش یافته است.

حسینی‌خالدی، افزود: برای مثال اگر چاهی 20 ساعت در یک شبانه روز آبدهی داشت، طبق این برنامه در این مدت زمانی فقط 10 ساعت می‌تواند آب برداشت کند.

وی تصریح‌کرد: قطعا این طرح به سود حفظ منابع آب است، اما باید مشکلات جانبی آن را در نظر داشت برای مثال کشاورزان بزرگ مالک که یک یا دو چاه در مزرعه دارند آبیاری خود را با هر محدودیتی انجام می‌دهند، ولی برای تعداد زیاد خرده مالکان شریک از یک چاه این کاهش برداشت مشکلاتی را بوجود آورده است.

توجه به معضل خرده مالکان الزامی است

عضو شورای شهر، یادآوری‌کرد: وسعت دشت‌های خالدآباد و “جهاد خالدآباد”  مجموعا حدود 700 هکتار است که در حال حاضر یکصد هکتار آن به صورت آیشی زیر کشت است و با توجه به قانون جدید آب منطقه‌ای این مقدار به یک سوم کاهش می‌یابد.

حسینی خالدی، با بیان اینکه حرفه اصلی مردم این منطقه کشاورزی است، اضافه‌کرد: این کاهش سطح کشت معضل بزرگی برای این دهستان بوجود خواهد آورد که یک مورد بزرگ آن بیکاری و مهاجرت از منطقه است، بنابراین باید به این معضل خرده مالکان در بحث برداشت آب و زراعت توجه کافی شود.

  • خالدنیوز خالدآباد

سید عباس حسینی خالدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی