خالدنیوز خالدآباد

رسانه ی جامع شهر خالدآباد

خالدنیوز خالدآباد

رسانه ی جامع شهر خالدآباد

خالدنیوز خالدآباد

شهر زیارتی تاریخی خالدآباد یکی از شهرهای زیبا و کویری بخش امام زاده از توابع شهرستان نطنز می باشد . شهر خالدآباد در جوار شهر بادرود و در 25 کیلومتری شمال نطنز و 55 کیلومتری شرق کاشان واقع شده است . این شهر کوچک , کویری و زیبا اولین شهر در ایران است که گواهینامه ی زیست محیطی یورو 14001 را به خود اختصاص داده است . این شهر هنرپرور که به شهر صدا نیز شهره است هنرمندان بزرگی در عرصه ی موسیقی به ایران و جهان معرفی کرده است . استاد ایرج و استاد مهدی خالدی از مفاخر هنر موسیقی خالدآبادی هستند . وجود بارگاه ملکوتی امام زاده آقا علی عباس در این شهر بر معنویت آن افزوده است . چهل دختران حامی امام زاده خالدآبادی بوده اند و در روایات معتبر نقل شده است که پس از شهادت این بزرگوار در منطقه ی گود ریگ خالدآباد به دستور مامون عباسی , شیرزنان خالدآباد کمرهمت بسته اند تا همچون زنان بنی اسد که افتخار تدفین ابدان مطهر شهدای کربلا را در کارنامه ی خود دارند افتخار تدفین پیکر مطهر امام زاده آقا علی عباس را به کمک مردان رشیدشان در کارنامه ی خود برای همیشه ی تاریخ ثبت و ضبط نمایند . متولیان آقاعلی عباس طایفه ی بزرگی از مردم خالدآباد را تشکیل می دهد که از دو طایفه ی سعیدی و عابدی متشکل است و این خاندان بیش از هزار سال تولیت آستان را بر عهده داشته اند و هم اکنون در این شهر ساکن می باشند . زبان مردم خالدآباد تات نام دارد که قدیمی ترین زبان اصیل ایرانی است . خالدآباد بیش از هشتاد اثر تاریخی دارد که تنها 6 اثر به ثبت میراث فرهنگی رسیده است . تپه های باستانی مسی و ابوذر قدمتی 6 هزار ساله دارند .

طبقه بندی موضوعی خالدنیوز
بایگانی
آخرین نظرات

یک عضو سابق شورای شهر “خالد‌آباد“ گفت: محور اصلی توسعه اقتصادی این شهر کهن باید بر اساس رونق گردشگری تعریف و هدف‌گذاری شود، زیرا دچار کاهش شدید منابع آب در بخش کشاورزی هستیم حسن سعیدی خالدی در گفتگو با کسب فردا- اظهار کرد:

“خالد‌آباد” در حاشیه کویر مرکزی ایران قرار دارد و این شهر کهن علی رقم وسعت اندک دارای آثار تاریخی فراوان و جالبی از دوران قبل و بعد از اسلام است که این بناها توان بالایی برای جذب توریست به منطقه دارد.

وی با یادآوری اینکه “خالد‌آباد” در بخش امام زاده شهرستان نطنز قرار دارد، افزود: اقتصاد این شهر بر پایه کشاورزی و دامداری است اما با توجه به کاهش شدید منابع آب، باید محور توسعه کسب و کار مردم به سمت گردشگری تعریف و هدف‌گذاری شود و مسئولان شهرستان و استان اصفهان نیز باید در این زمینه یاری کنند.

این فعال فرهنگی و مدنی، تصریح کرد: شورای شهر و شهرداری در سال‌های اخیر در این زمینه تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند و به نسبت گذشته شاهد افزایش چشمگیر ورود توریست‌ها به این شهر تاریخی هستیم، البته با توجه به محیط خشن کویری در منطقه بیشتر  بازدید گردشگران در اوایل بهار و پائیز انجام می‌شود.

سعیدی خالدی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی و جذب سرمایه‌گذاران می‌توان زمان حضور توریست‌ها در تمام طول سال در خالدآباد را افزایش داد، اضافه‌کرد: خوشبختانه نزدیک به چهل خانه بزرگ و کوچک تاریخی در این شهر وجود دارد که با مرمت و تبدیل آن به بومگردی می‌توان اقامتگاه‌های خوبی برای مسافران ایجاد نمود.

رایزنی برای ایجاد خانه موسیقی

وی یادآوری‌کرد: منزل پدری ایرج خواجه امیری خوانند معروف کشورمان به عنوان یکی از مهمترین خانه‌های تاریخی در این شهر مطرح است که در چند دهه قبل در مالکیت یکی از شهروندان خالدآباد قرار گرفته و شهرداری و شورای شهر نیز برای تملک و تبدیل آن به خانه موسیقی در حال رایزنی و تلاش با صاحب فعلی آن هستند.

این عضو سابق شورای اسلامی شهر، مسجد ” بیرین”، حمام صفوی “توده”، مسجد “ورگرموئه” و .. را از آثار ارزشمند این شهر دانست و گفت: برخی از این بناها در سال‌های اخیر مورد مرمت قرار گرفته و توریست‌ها از آن بازدید می‌کنند.

 قناتی شگفت انگیز و ناشناخته!

سعیدی خالدی ‌افزود: دو قنات” خالدآباد و جنت‌آباد” از قدیم از کوه‌های کرکس سرچشمه می‌گرفتند و باغات انار و مزارع این شهر با آب آن آبیاری می‌شد، اما قنات خالد آباد یکی از جاذبه‌های ناشناخته در مرکز ایران است.

وی تصریح کرد: این قنات با طول 12 کیلومتر دارای بازار و مکان‌هایی برای نشستن مردم در زمان هجوم متجاوزان به منطقه بوده که نوعی شهر زیر زمینی محسوب می‌شود و سازه‌ای شگفت انگیز برای جذب گردشگران است.

بودجه پژوهشی تپه‌های باستانی تامین شود

نایب رئیس سابق شورای شهر خالدآباد، تپه‌های” مِسی و ابوذر” را از محوطه‌های باستانی دوران قبل از اسلام در این منطقه دانست و اظهارکرد: بودجه حفاری و پژوهش در این تپه‌ها باید تامین شود.

سعیدی خالدی تاکیدکرد: برای جلوگیری از حفاری غیر مجاز توسط سودجو مردم محلی به صورت خودجوش، بازدید افراد مکشوک از این مکان‌ها را به پایگاه بسیج خالدآباد و سایر نهادهای امنیتی و اداری گزارش می‌کنند.

اتصال به جاده ترانزیتی کشور در آینده

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این شهر تاریخی در نزدیکی شهر” بادرود” ، “امامزاده آقا علی عباس”، و جاده ترانزیتی شمال و جتوب کشور قرار دارد، همچنین از طریق جاده دو باند با روستای” متین آباد” و کمپ کویری آن در ارتباط است.

این فعال فرهنگی و مدنی ادامه‌داد: خالدآباد از طریق همین راه به روستاهای بخش کویرات آران و بیدگل وصل می‌شود، اما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است که به طور مستقیم و با احداث یک بلوار شش کیلومتری به جاده ترانزیتی وصل شود که برای رونق آینده این شهر موثر خواهد بود.

  • خالدنیوز خالدآباد

حسن سعیدی خادم خالدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی