خالدنیوز خالدآباد

رسانه ی جامع شهر خالدآباد

خالدنیوز خالدآباد

رسانه ی جامع شهر خالدآباد

خالدنیوز خالدآباد

شهر زیارتی تاریخی خالدآباد یکی از شهرهای زیبا و کویری بخش امام زاده از توابع شهرستان نطنز می باشد . شهر خالدآباد در جوار شهر بادرود و در 25 کیلومتری شمال نطنز و 55 کیلومتری شرق کاشان واقع شده است . این شهر کوچک , کویری و زیبا اولین شهر در ایران است که گواهینامه ی زیست محیطی یورو 14001 را به خود اختصاص داده است . این شهر هنرپرور که به شهر صدا نیز شهره است هنرمندان بزرگی در عرصه ی موسیقی به ایران و جهان معرفی کرده است . استاد ایرج و استاد مهدی خالدی از مفاخر هنر موسیقی خالدآبادی هستند . وجود بارگاه ملکوتی امام زاده آقا علی عباس در این شهر بر معنویت آن افزوده است . چهل دختران حامی امام زاده خالدآبادی بوده اند و در روایات معتبر نقل شده است که پس از شهادت این بزرگوار در منطقه ی گود ریگ خالدآباد به دستور مامون عباسی , شیرزنان خالدآباد کمرهمت بسته اند تا همچون زنان بنی اسد که افتخار تدفین ابدان مطهر شهدای کربلا را در کارنامه ی خود دارند افتخار تدفین پیکر مطهر امام زاده آقا علی عباس را به کمک مردان رشیدشان در کارنامه ی خود برای همیشه ی تاریخ ثبت و ضبط نمایند . متولیان آقاعلی عباس طایفه ی بزرگی از مردم خالدآباد را تشکیل می دهد که از دو طایفه ی سعیدی و عابدی متشکل است و این خاندان بیش از هزار سال تولیت آستان را بر عهده داشته اند و هم اکنون در این شهر ساکن می باشند . زبان مردم خالدآباد تات نام دارد که قدیمی ترین زبان اصیل ایرانی است . خالدآباد بیش از هشتاد اثر تاریخی دارد که تنها 6 اثر به ثبت میراث فرهنگی رسیده است . تپه های باستانی مسی و ابوذر قدمتی 6 هزار ساله دارند .

طبقه بندی موضوعی خالدنیوز
بایگانی
آخرین نظرات

سلسله یادداشت های دکتر مجید دادرس خالدی

سه شنبه, ۱۲ فروردين ۱۳۹۹، ۰۵:۲۱ ب.ظ

✅ فرهنگ ما و کرونای آنها

✍️ مجیددادرس خالدی-حقوقدان 

📌امروز در حالی نظریه فاصله اجتماعی را تجربه میکنیم که کرونا به عنوان تهدیدی برای سلامت جامعه انسانی و سلامت عمومی میباشد .
هنگام شیوع یک بیماری ،مسری بودن آن تنها عامل  صدمه به مردم محسوب نمی شود بلکه سیاستها و تصمیمات نهادهای سیاسی و فرهنگی آسیبهای بیشتری نسبت به خود بیماری ایجاد میکند .
در این میان برخی از اقشار کم در آمد که بصورت روزمزد فعالیت و در آمد و امرار معاش آنها روزانه است بسیار بیشتر در معرض تهدید اقتصادی قرار دارند . 
در خواست مردم برای محافظت از خودشان برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا امری است ضروری اما این خواسته به تنهایی کفایت نمیکند و همه نمیتوانند توصیه های مانند فاصله اجتماعی ، نرفتن به محل کار و اجتناب از حضور در مکان های پر تجمع را رعایت کنند.
امروز توصیه به در خانه ماندن بسیار مفید فایده است اما آیا حاکمیت توانایی تامین هزینه های در خانه ماندن مردم و به خصوص اقشار کم در آمد و تاثیر منفی که کرونا بر کسب وکارها را داشته است جبران کند؟
 
📌یکی از مولفه های و ضمانتهای اجرایی رعایت فاصله اجتماعی ، اعتماد عمومی مردم به مقامات مسول در حوزه بهداشت می باشد.
مقامات می بایست در مورد وضعیت موجود و آنچه که در مورد بیماری ناشناخته است با مردم صادق و راستگو و شفاف باشند و توصیه های لازم را به مردم بدهند.
مشارکت بهداشتی  باشناخت کامل فرهنگ وعقاید مردم نقش بسیار موثری در خصوص کنترل بیماری دارد . به قول مارتین لوترکینگ "هیچ چیز خطرناکتر از این نیست که جامعه‌ای بسازیم که در آن بیشتر مردم حس کنند که هیچ سهمی در آن ندارند. مردمی که حس می‌کنند سهمی در جامعه دارند از آن جامعه محافظت می‌کنند، ولی اگر چنین احساسی نداشته باشند، نا خودآگاه می‌خواهند که آن جامعه را نابود کنند."

📌 برنامه ریزی برای مقابله با کرونا در میان نهادهای تاثیرگذار در ایران میبایست علاوه بر دستورالعمل های بهداشتی ، رویکرد فرهنگی و قومیتی هم داشته باشد .
متاسفانه در جامعه ایرانی که مرگ را بخشی از تقدیر و سرنوست خود می داند که با اعمال و رفتارهای آنها نسبت مستقیمی ندارد و مردن پدیده عجیب و غریبی نیست و مرگ حداقل در میان بسیاری از افراد و طبقات اجتماعی چندان جدی گرفته نمیشود،  مقابله با این تراژدی را سخت میکند .
 متاسفانه همین نگاه و نگرش در میان برخی از مسولان ما هم وجود دارد چرا که آنها هم بخشی از همین مردم هستند وتحت تاثیر باورهای فرهنگی همین جامعه قرار دارند. 

📌 در خاتمه مقامات بهداشتی محلی که در خصوص مقابله مردم با کرونا تصمیم گیری میکنند می بایست با لحاظ وضعیت فرهنگی و باور عمومی مردم و همچنین وضعیت اقتصادی مردم منطقه خود اتخاذ تصمیم کنند و بدانند قطعاً سیاست " خودت بمال خوب میشه " پاسخگوی ویروس کرونا نخواهد بود .

  • خالدنیوز خالدآباد

دکتر مجید دادرس خالدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی